נקודות תורפה בנהיגה ולמבחן מעשי
במסמך מפורטות נקודות ומקומות שבהם יש קושי / בעיה שגורמת לתלמידים לטעות .
המטרה:
להכיר את המקומות פיזית.
להבין את הבעיה ומה גורם לבעיה.
לדעת לתת את הפתרון הנכון ולהבין את ההיגיון של הפתרון.
חשוב לדעת : במסמך הנ"ל אני מייעץ לבצע פניה מנתיב מסוים או להיכנס למעגל תנועה עם 2 נתבים מנתיב ימין או שמאל. חשוב לזכור מה שקובע בסוף איך לנהוג זה השכל הישר שלנו תוך התייחסות לחוקי התנועה ולבטיחות.
בנוסף ללימוד הנקודות הנ"ל חובה להיכנס ולעבור על "הדגשים לטסט "
לפני פירוט הנקודות חשוב שנקפיד על 5 כללים:
-
ברגע שהבוחן מבקש ימינה/שמאל חובה מיד לאותת ולהסתכל במראות – בכול איתות יש חובה להסתכל מראה מרכזית, מראה צד וחלון ( שטח מת ) ולבדוק שהכול נקי. הבוחן מסתכל על התלמיד מיד כאשר הוא שומע את האיתות הראשון כדי לראות אם התלמיד הסתכל במראות.
-
מבט של השנייה האחרונה – זה אחד המבטים החשובים ביותר שאותו נבצע שבריר שניה לפני :תחיל נסיעה / כנס למעגל תנועה / כנס לצומת / מעבור נתיב . כדי לראות שאין הפתעות של הרגע האחרון, חובה להיות ערוכים לעצור. הבוחן נותן משקל גדול למבט של השנייה האחרונה כדי לראות שהכול נקי וכדי לראות שהתלמיד מסתכל.
-
האטה / עצירה שווה מראה מרכזית –חובה להסתכל במראה המרכזית בכול האטה ועצירה כדי להימנע מתאונה עם רכב מאחור. הבוחן חש את הרכב ובכול מצב של האטה/עצירה הוא באופן אוטומטי מסתכל במראה המרכזית ועל התלמיד לראות אם הסתכל.
-
סטייה מנתיב שווה מראת צד – ישנם מקרים שנרצה לעבור נתיב נאותת ונעשה את כול ההכנות למעבר נתיב . בנוסף חובה להסתכל במראת צד שנייה לפני שעוברים נתיב ובזמן המעבר. יש נטייה לתלמידים להסתכל במראות יחד עם הפנית ההגה זה שווה תאונה / כישלון. הבוחן מתורגל להסתכל מיד על הכביש ועל התלמיד בכול מעבר נתיב או סטייה.
-
זרימה– הבוחן מצפה לראות את התלמיד נוסע וזורם ולא נתקע בכול צומת ובכול מעבר נתיב. הזרימה לא תהיה על חשבון בטיחות.
פירוט הנקודות:
- אוטובוסים שחונים בצד בכביש – חובה להסתכל לאותת ואם צריך לעבור חצי נתיב או נתיב או לעצור אם יש תנועה בנתיב השמאלי.
- מעגלי תנועה עם 2 נתבים – כדי להיכנס ולצאת מנתיב הימני. לא לחתוך נתיב. ( למעט המעגלים שפרטתי אחרת )
- בצומת שיש לתת ז"ק ואין שדה ראיה – ככול שמתקרבים לקצה הצומת חובה לגלוש יותר ויותר לאט.
- מערכת נגד הדרדרות 3 שניות – חובה להכיר ולתרגל.
- עבודות בכביש – בתקופה האחרונה יש מספר גדול של אתרי עבודות בכביש. לאור זאת יש להקפיד לנהוג שם במשני זהירות , יש לנסוע במהירות סבירה ובהתאם לתמרור ( 30 קמ"ש ). יש לתכנן את נתיב הנסיעה מוקדם.
- כבישים צרים – כביש צר עם מפרצי חניה בשני הצדדים, יש לנסוע לאט ולשמור רווח של דלת, אם מגיע רכב ממול יש להאט ולהיצמד לימין ואם יש צורך לעצור. דוגמא לרחובות : שבט. דפנה. נחל בזק. נחל דליה.
- רמזורים שהירוק לא מהבהב בהם במעבר לרמזור אדום: א) ליד הרישוי. ב) עמק החולה/ יאיר פרג. ג)עמק דותן / יאיר פרג.
- מעגל תנועה עם שני נתבים ליד הרישוי כאשר מגיעים מהרישוי– אם הבוחן יבקש ימינה ישר או שמאל כדי לבצע את הפניה מנתיב הימני.
- מעגל תנועה עם שני נתבים ליד הרישוי כאשר מגיעים מעמק האלה – אם הבוחן יבקש שמאל לרישוי כדי לבצע את הפניה מנתיב השמאלי.
- הרמזור ליד הרישוי: אם נוסעים ישר ולוקחים את הנתיב השמאלי (אמצעי) יש נטייה ביציאה מהצומת לחתוך לנתיב הימני חובה לשמור על הנתיב השמאלי,
- צומת חלמונית /חרצית אם באים מחרצית -יש נטייה בפניה ימינה לעשות קשת גדולה .
- צומת חלמונית /חרצית אם באים מחלמונית – יש להיצמד לימין , לגלוש לאט לאט , חזית הרכב ישרה ,עדיף להפריע מעט מאשר לקחת סיכון.
- בצומת דם המכבים / אדמונית – יציאה של שני שלבים , כאשר פונים שמאל חובה להתחשב באוטובוסים שעומדים בתחנה ובנוסף חובה להאט באמצע ולהסתכל ימינה.
- השתלבות בצומת עמק בית שאן / שדרות החשמונאים – אין נתיב השתלבות כדי להיכנס לצומת בראשון ואם יש תנועה יש לעצור.
- כאשר יורדים בשומרי החומה לכיוון עמק אילון – יש תמרור אין כניסה ממול חייבים לאותת ימינה, לתת זכות קדימה לרכבים ממול ולפנות ימינה ללא התערבות הבוחן.
- כאשר עולים בשומרי החומה לכיוון צומת שילת – יש להגיע להילוך 3. חובה בסוף לאותת ולפנות ימינה ללא התערבות הבוחן.
- בצומת עמק אילון / צאלון (מודיעין סנטר ליד סטוצי) – מעבר חציה מוסתר כדי בראשון.
- צומת צאלון / דם המכבים (אולם ספורט עירוני א מכיוון מודיעין סנטר לכיוון העיריה)– להיצמד לשמאל להיות בכוננות למציאת זמן יציאה מתאים לפעמים צריך להמתין זמן רב.
- צומת עמק אילון חרצית (בית חב"ד) – לשמור על מרכז הנתיב.
- כביש 433 צומת שילת לכיוון רעות – להיצמד לימין , אם יש מכוניות בנתיב ההשתלבות שחוסמות את נתיב ההשתלבות יש לעצור.
- כביש 433 צומת שילת לכיוון תל אביב – אם הבוחן מבקש שמאל כדי כאן לקחת את הנתיב השמאלי ביותר (יש 3).
- כביש 433 צומת שילת לאזור התעשייה שילת– אם הבוחן מבקש שמאל ומיד ימינה לכיוון אזור התעשייה שילת כדי להתמקם בנתיב הימני ביותר ( יש 3 ) ולבצע קשת גדולה . בנוסף כדי להיצמד למדרכה הימנית אחרי הסיבוב. יש נטייה במקום הנ"ל למכוניות אחרות לחתוך אותנו.
- כביש 433 צומת שילת מכיוון אזור התעשיה שילת לכיוון מודיעין – אם הבוחן מבקש שמאל ומיד ימינה לכיוון מודיעין גם כאן כדי להתמקם בנתיב הימני ביותר ( יש 3 ) ולבצע קשת גדולה . בנוסף כדי להיצמד למדרכה הימנית אחרי הסיבוב. יש נטייה במקום הנ"ל למכוניות אחרות לחתוך אותנו.
- כביש 433 צומת יאיר פרג – אם מגעים מכיוון רעות ל- 433. כדי לקחת את הנתיב האמצעי.
- כביש 443 מרעות לכיוון צומת שילת – כדי להתכונן לקראת הנחיה לפנות שמאל.
- כביש 443 – לשאוף לנסוע בהילוך 5.
- עמק יזרעאל /עמק החולה ( ליד פרק הדגים ): לא להיכנס באין כניסה. את ההשתלבות לעמק החולה צריך בראשון.
- אם נוסעים בירדה בעמק יזרעאל – סביר להניח שהוא יבקש חניה לאחור בעליה .
- צומת נחל געתון נחל דליה – סביר להניח שהוא יבקש שמאל לכיוון נחל דליה , לזכור לתת ז"ק לרכב ממול וששדה הראיה קדימה מוגבל.
- נחל דליה – מכוניות חונות ברחוב נגד כיוון התנועה וזה גורם לתלמידים לחשוב שהרחוב הוא חד סטרי אז זה לא חד סטרי.
- מעגל תנועה בכניסה למכבים – למכבים פונים רק בנתיב השמאלי.
- מעגל תנועה בכניסה לרעות – אם רוצים ישר או פרסה רק מהנתיב השמאלי.
- הצומת ליד סולומון סנטר: לא לטעות במתן זכות קדימה שלא צריך. מותר לפנות ימינה ושמאל. כל הכבישים במקום הם דו סטרי ויש לבצע את הפניה בהתאם .
בהצלחה . סנדלר
וואלה! כל הכבוד! חבל שאני לא במודיעין (לומד בבני ברק- רמת החיל)