יעדים סופיים של לימוד נהיגה

 כרטיס תלמיד – משימות ויעדים בלימוד נהיגה

1. משרד התחבורה קבע שיש חובה ללמד את תלמידי הנהיגה מספר משימות ( נושאים ) שקובצו בכרטיס תלמיד.
2. כדי שתהליך הלימוד יהיה אפקטיבי נקבע שלכול משימה יש יעדים שכול תלמיד צריך לעמוד בהם במהלך הלימוד.
3. חשוב לעשות רענון על המשימות שלמדו ולעבור על המשימות והיעדים שנלמד לקראת השיעור הבא.
4. לימוד תרגול ויישום נכון של המטרות הנ"ל ייתן לנו כלים להיות נהגים טובים יותר ובנוסף יסייע לנו לעבור את המבחן המעשי. הבוחנים הונחו לבחון את התלמידים ביחס ליעדים שמופעים בחוברת.

5. מבנה כרטיס התלמיד: הכרטיס מורכב מ- 4 שלבים:

  • שלב א – תפעול הרכב.
  • שלב ב – הדרך.
  • שלב ג – התנועה.
  • שלב ד – משימות נהיגה מיוחדות.
  • בכול שלב יש תתי נושאים סה"כ 52 נושאים.
  • אני ואתה ננהל מעקב אחרי לימוד כלל הנושאים.

יעדים סופיים לשלב התפעול

פרק א:
משימה 1 – כניסה לרכב ויציאה ממנו.
היעד הסופי:  נכנס לרכב ונצא ממנו, תוך הקפדה על הפעולות הבאות:
1. כניסה לרכב חונה בימין הכביש:
א.   נבדוק את מצב התנועה מימינו ומשמאלו.
ב.    נרד אל הכביש תוך בדיקת התנועה מכל כיוון.
ג.    נפתח את דלת הנהג.
ד.    נכנס לרכב ונסגור את הדלת.
2. יציאה מרכב חונה בימין הכביש:
א.   נבדוק את מצב התנועה באמצעות המראות.
ב.    נפנה מבטנו לשמאל לצורך בדיקת השטח  ה"מת"  משמאל.
ג.    באין תנועה מסוכנת , נפתח את הדלת.
ד.    נצא מהרכב ונסגור את הדלת.
משימה 2 – מערכת התפעול.
היעד הסופי:  נזהה ונפרט בשמן, במיקומן ובתפקידן של: הדוושות, ידית ההילוכים,
בלם העזר, וההגה.
משימה 3 – מערכות הבטיחות.
היעד הסופי: נפרט את מערכות הבטיחות ברכב בשמן, במיקומן ובתפקידן.
נפעיל את:
א. מתיז המים והמגבים.
ב. מתג ומבזק האורות.
ג. מחוון הכיוון.
ד. הצופר.
ה. מתג הפעלת מפשיר האדים.
ו. מתג הפעלת מערכת האוורור ומיזוג האוויר.
ז. מתג הפעלת מחוון המצוקה.
ח. אורות הבלם.
ט. אור הערפל.
י. אור הנסיעה לאחור.
יא. נזיז את סך השמש.
יב. נכוון את המראות.
יג. נחגור את חגורת הבטיחות ונתיר אותה.
יד. נעלה ונוריד את תומך הראש.
משימה 4 – מערכת הבקרה והמידע.
 היעד הסופי:  נזהה את הנוריות והמדים הנמצאים במערכת הבקרה והמידע ונסביר מה
תפקידם.  מהן קריאות מקובלות ומהו אופן הטיפול בקריאות חריגות.
משימה 5 – ישיבה נכונה ופעולות הכנה לנסיעה:
היעד הסופי:  נכוון את המושב, המראות ונחגור חגורת בטיחות לפי הסדר הבא:
א. נלחץ על דוושת בלם השרות. (בלם-רגל).
ב. נבדוק שבלם העזר (בלם-היד)  משוך עד הסוף.
ג. נלחץ על דוושת המצמד.
ד. נקרב או נרחיק את המושב כדי שרגל שמאל בעת לחיצתה על דוושת המצמד לא תהא כפופה או מתוחה מידי.
ה. נעלה או נוריד את  המושב כך שעינינו תהיינה אל מול השליש העליון של השמשה הקדמית.
ו.  נסיט קדימה או אחורה את משענת המושב כך שהידיים תגענה לחלקו העליון של ההגה מבלי שתהיינה כפופות או מתוחות מידי ונכוון את גלגל ההגה במידת הצורך.
ז.  נעלה או נוריד את תומך הראש כך שימצא בערך מול בסיס הגולגולת.
ח. נכוון את המראה המרכזית ומראות הצד כך שנראה באמצעותן את השטח שמאחורי הרכב ומצדדיו.
ט. נחגור ונכוון את חגורת הבטיחות ונוודא שכל הנוסעים ברכב חגורים ושדלתות הרכב סגורות.
משימה 6 – התנעת מנוע.
היעד הסופי:  נפעל בדרך הבאה לצורך התנעת מנוע:
א. נלחץ על דוושת המצמד.
ב. נעביר את מנוף ההילוכים למצב סרק.
ג. נסובב את מתג ההתנעה עד למצב בו נוריות הבקרה דולקות והמדים פועלים.
ד. נפעיל את המתנע ע"י המשך סיבוב מתג ההתנעה.
ה. נרפה מהמתג מייד עם התנעת המנוע.
ו. נשחרר בהדרגה את דוושת המצמד.
ז. נבדוק שנוריות הבקרה של לחץ השמן ופריקת המצבר כבו.
משימה 7 – תחילת נסיעה והאצה בהילוך ראשון במישור.
היעד הסופי:  נפעל בסדר הבא לפני ולצורך התחלת נסיעה במישור.  התחלת הנסיעה תעשה מבלי שהרכב ירעד, יקרטע או שהמנוע יכבה:
א.  נלחץ על דוושת המצמד.
ב.  נשלב להילוך ראשון.
ג.  נלחץ על דוושת בלם השרות.
ד.  נשחרר את בלם העזר.
ה.  נבדוק במראות.
ו.   נאותת בהתאם למיקומו בדרך.
ז.   נפנה מבט לכיוון השטחים ה"מתים".
ח.  נרפה מבלם השרות.
ט.  נלחץ קלות ובאופן קבוע על דוושת ההאצה.
י.   נשחרר את דוושת המצמד עד נקודת החיכוך ונשהה בה.
יא. נוסיף כמות קטנה של דלק ובאותה עת נשחרר בהדרגה את שארית דוושת המצמד.
משימה 8 – האטה ועצירה בהילוך ראשון.
היעד הסופי:  נפעל בסדר הבא לצורך האטת הרכב ו/או עצירתו בהילוך ה1- במישור באופן שהרכב והנוסעים לא יירתעו קדימה ואחורה:
א. נבדוק במראות ונאותת בעת הצורך.
ב. נלחץ על דוושת המצמד ובו בזמן נרפה מדוושת ההאצה. (פעולה משולבת).
ג.  אם נרצה לעצור נלחץ על דוושת בלם השרות עד עצירתו המוחלטת של הרכב.
משימה 9 – אבטחת הרכב והדממת המנוע בסיום הנסיעה.
היעד הסופי:  א. נאבטח את הרכב לפי סדר הפעולות הבא:
1. נלחץ על דוושת בלם השרות.
2. נפעיל את בלם העזר.
3. נשלב להילוך סרק ונשחרר את דוושת המצמד ודוושת בלם השרות.
4. כאשר הרכב נמצא בתנאי דרך שונים נפעל פי הפרוט הבא:
א.   במישור – אם חונה בימין או בשמאל הכביש – ניישר את הגלגלים במקביל למדרכה.
ב.    במעלה –   אם חונה בכביש לצד מדרכה בימין או בשמאל – נפנה את הגלגלים לכיוון הכביש.
ג.    במעלה –   אם חונה בכביש ללא מדרכה בימין או בשמאל – נפנה את הגלגלים לכיוון השוליים.
ד.    במורד –   אם חונה בכביש אם או בלי מדרכה בימין או בשמאל – נפנה את הגלגלים לכיוון המדרכה  והשוליים.
5. נסגור את החלונות ונפסיק את פעולות המערכות החשמליות.
6. נלחץ על המצמד ונשלב להילוך המתאים לפי תנאי הדרך:
א. במישור ובמעלה נשלב להילוך ראשון. (1)
ב. במורד נשלב להילוך אחורי.  (R)
ב.  נדומם את המנוע לפי סדר הפעולות הבא:
1. נסגור את מתג ההצתה.
2. נשחרר את דוושת המצמד.
3. נוציא את המפתח ממתג ההצתה.
פרק ב':
משימה 1 – היגוי בקו ישר.
היעד הסופי:  ננהג את הרכב במהירויות שונות למרחק של 200 מ' לפחות, לאורך וצמוד למדרכה או לקו ישר הנמצא מימין לרכב מבלי לעלות או לגעת בו.
משימה 2 – היגוי בהפניות הרכב.
היעד הסופי:  ננהג את הרכב במהירויות שונות למרחק של 200 מ' לפחות, תוך הפנייתו לכיוונים שונים מבלי שהגלגלים יגעו במדרכה או בקו המסמן את שפת הכביש.
משימה 3 – העלאת הילוכים.
היעד הסופי:  נאיץ ונעלה בהילוכים, לפי הסדר ובהתאם למהירות הנסיעה ותנאי הדרך באופן שתתקבל האצה רצופה  ופעולת מנוע חלקה (מהירות, סיבובי ו/או רעש מנוע).
משימה 4 – הורדת הילוכים. (מ5- עד ה2-).
היעד הסופי:  נבדוק במראות, נאט את המהירות ונרד בהילוכים לפי הסדר ובהתאם למהירות הנסיעה ותנאי הדרך באופן שתתקבל האטה הדרגתית ומתונה.
משימה 5 – עצירת הרכב בכל הילוך ומכל הילוך.
היעד הסופי:  ננקוט באמצעי הבטיחות המפורטים להלן ונעצור את הרכב בהילוך בו הוא נוסע ו/או אחרי הורדת הילוכים:
א. נבדוק במראות ונוודא שאין סכנה מאחור.
ב.  נאותת בעת הצורך.
פרק ג:
משימה 1 – נסיעה במהירות נמוכה בעזרת המצמד.
היעד הסופי:  ניסע במישור במשך 15 שניות לפחות, במהירות  שהיא נמוכה ממהירותו של ההילוך הראשון ללא מתן דלק ותוך שימוש בדוושות ההאצה והמצמד.
משימה 2 – הורדה מהילוך שני להילוך ראשון בעת נסיעה.
היעד הסופי:  ניסע בהילוך שני בכל תנאי הדרך, נזהה את המצבים המחייבים אותו להוריד מהילוך שני להילוך ראשון בעת נסיעה ונפעל לפי הסדר הבא:
א. נבדוק במראות ונאט כשמהירותו גבוהה ממהירות ההילוך הראשון.
ב.  נעצור או נמשיך בנסיעה תוך ויסות המהירות באמצעות דוושת המצמד.
משימה 3 – עצירת מטרה בנסיעה קדימה.
היעד הסופי:  נעצור את הרכב ליד מטרות לפי הרשימה הבאה:
א. ליד מטרה מימין או משמאל לרכב במרחק שלא יעלה על 1 מ' מהפגוש    הקדמי של הרכב ו40- ס"מ מהמדרכה.
ב.  לפני מטרה נראית (בולטת)  במרחק שלא יעלה על 0.50 מ'.
ג.   לפני מטרה נעלמת (מסומנת על הדרך)  במרחק שלא יעלה על 1 מ'.
משימה 4 – תחילת נסיעה במורד ונסיעה במהירות נמוכה מאוד.
היעד הסופי:  א. נבצע את כל פעולות הבטיחות הקשורות לתחילת נסיעה ונתחיל לנסוע במורד מבלי שהרכב יאיץ ויעבור את תחום מהירות ההילוך הראשון.
ב. ניסע במורד, במשך 15 שניות לפחות, במהירות נמוכה ממהירותו של ההילוך הראשון, תוך שימוש בדוושת בלם השרות והמצמד.
משימה 5 – תחילת נסיעה במעלה תוך שימוש בבלם העזר (בלם-יד).
היעד הסופי:  נבצע את כל פעולות הבטיחות הקשורות להתחלת נסיעה ונתחיל לנוע במעלה תוך שימוש בבלם העזר מבלי להידרדר לאחור.
משימה 6 – תחילת נסיעה במעלה ללא שימוש בבלם העזר ונסיעה במהירות נמוכה מאוד.
היעד הסופי:  א. נבצע את כל פעולות הבטיחות הקשורות להתחלת נסיעה ונתחיל לנוע במעלה ללא שימוש בבלם העזר ומבלי להידרדר לאחור.
ב. ניסע  במעלה במהירות נמוכה ממהירותו של ההילוך הראשון, במשך 15 שניות לפחות, תוך שימוש בדוושות המצמד וההאצה.
משימה 7 – תחילת נסיעה לאחור בקו ישר.
היעד הסופי:  ניסע לאחור לאורך קו ישר, מסומן או דמיוני, לאורך 30 מ' לפחות ומבלי שיסטה מהקו יותר מ1- מ' לכל כיוון ונפעל לפי סדר הפעולות המפורט:
א. נשלב להילוך אחורי.
ב. נבדוק באמצעות המראות או בהפניית המבט לאחור, את השטח מאחורי הרכב ומצדדיו, ובהסתכלות קדימה את השטח מלפני הרכב.
ג.  ננוע לאחור במהירות נמוכה מאוד בהתאם למצבי הדרך.

   יעדים סופיים לשלב הדרך

פרק א':
משימה 1 – הרגלי הסתכלות נכונים.
היעד הסופי:  ניסע לפנים במהירויות שונות ונפרט,  לפי הנחיות, אירועים ועצמים  הנמצאים מלפניו מצדדיו ומאחוריו, בטווח הנראה לעין, בהסתכלות ישירה ו/או מבעד למראות הרכב.
משימה 2 – נסיעה בימין הכביש.
היעד הסופי: ניסע ככל האפשר בצידו הקיצוני הימני של הכביש, נזהה את המצבים בהם עליו לעזוב את הימין ונכריז עליהם.
משימה 3 – החלפת נתיבים.
היעד הסופי:  נפעל להחלפת נתיב לפי הסדר הבא:
א. נזהה את הצורך בהחלפת נתיב ונבדוק אם ההחלפה מותרת.
ב. נסתכל במראות ונפנה מבט לשטחים ה"מתים".
ג.  נאותת בהתאם לכיוון הסטייה.
ד. נסטה הדרגתית לנתיב האחר ונתיישר בו.
ה. נפסיק את האיתות עם סיום פעולת הסטייה.
משימה 4 – עצירה וחנייה בימין הכביש או בשמאלו.
היעד הסופי:  נבצע פעולות הקשורות לעצירה או להחניה בימין הכביש או בשמאלו בסדר הבא:
א. נכריז על סוג הכביש בו הוא נמצא (חד-סטרי או דו-סטרי).
ב. נבדוק אם העצירה ו/או החנייה מותרת. (על-פי תמרורים ו/או תקנות).
ג.  נסתכל במראות ונאותת בהתאם לצד בו הוא מתכוון לעצור או לחנות.
ד. נאט את מהירות נסיעתו ונתקרב למדרכה.
ה. נעצור את הרכב במרחק שלא יעלה על 40 ס"מ מהמדרכה או משפת הכביש.
ו.  בתום עצירת הרכב, ואם ברצוננו לחנות, ננקוט באמצעי הבטיחות הקשורים לאבטחת הרכב והדממת המנוע.

 

פרק ב:
משימה 1 – התקרבות לצמתים, מיקום וחצייה.
היעד הסופי:  כאשר נתקרב לצומת נפעל לפי הסדר הבא:
א. נזהה את הצומת ונכריז על כך.
ב. נבדוק את הנעשה מסביב לרכב ונאותת על כוונותינו.
ג.  נתאים את מהירותנו למצב הדרך.
ד. בכבישים מרובי נתיבים לחצייה ישרה, יתמקם בנתיב הימני אלא אם קיימת סיבה לבחירה בנתיב אחר כגון:
1. הנתיב הימני אינו מתאים לתכנון המשך נסיעתו.
2. הנתיב הימני עמוס בכלי-רכב.
3. בנתיב הימני כלי רכב איטיים מרכבו.
4. בנתיב הימני לפני הצומת או אחריו רכב חונה או מכשול (התלמיד ינמק החלתו).
ה. נמשיך בנתיב נסיעתו בתוך הצומת ואחריו.
משימה 2 – פניות ימינה.
היעד הסופי:  יבצע פניות ימינה בהתאם לכללים המפורטים:
1. יבדוק אם הפנייה מותרת.
2. יבדוק ויתאים מהירותו למצב הדרך.
3. יוודא שאין רכב בתנועה בצידו הימני.
4. ייצמד לימין ככל האפשר.
5. יפנה פנייה חדה לימין.
א. בכבישים מרובי נתיבים לפנייה ימינה, רשאי התלמיד לבחור נתיב אחר מהנתיב הימני בהתאם לכללים שהנחו אותו במיקום לצורך חציית צמתים.  (התלמיד ינמק החלטתו).
ב. בצמתים מרובי נתיבים לפנייה ימינה שאינם מרומזרים או שהרמזורים אינם פועלים, יבחר התלמיד את הנתיב הימני ביותר לפנייה ימינה.
משימה 3 – פניות שמאלה.
היעד הסופי:  יבצע פניות שמאלה מכבישים חד-סטריים ומכבישים דו-סטריים אל כבישים חד-סטריים ואל כבישים דו-סטריים ובהתאם לכללים המפורטים להלן:
1. יבדוק אם הפנייה שמאלה מותרת.
2. יבדוק במראות, יאותת ויתאים מהירותו למצב הדרך.
3. יתמקם בצד או בנתיב לפי סוג הכביש בו הוא נמצא:
א.   מכביש חד סטרי – כאשר רכבו נמצא בצד שמאל של הכביש;
ב.    מכביש דו סטרי – כאשר רכבו נמצא ככל האפשרי קרוב לאמצע הכביש ובלבד שלא יפריע את התנועה מכל כיוון אחר;
ג.    מכביש דו סטרי בו שני נתיבים או יותר – מהנתיב השמאלי ביותר שבכוון נסיעתו.
4. ייכנס לפי סוג הכביש שלתוכו הוא פונה:
א.   לכביש חד סטרי – לנתיב השמאלי ביותר שבכיוון נסיעתו.
ב.    לכביש דו סטרי שבו נתיב אחד בכיוון הנסיעה – בקשת רחבה לצד הימני של הכביש.
ג.    לכביש דו סטרי שיש בו שני נתיבים או יותר – לנתיב השמאלי ביותר שבכיוון הנסיעה.
5. יחזור לצד הימני של הכביש, אם נכנס לצד אחר ותכנון המשך הנסיעה אינו מחייבו להישאר בשמאל.
6. בכבישים מרובי נתיבים לפנייה שמאלה, רשאי התלמיד לבחור את הנתיב המתאם לו ביותר בהתאם  לכללים שהניחו אותו בחצייה ישרה ובפניות ימינה בכבישים מרובי נתיבים.
7. בצמתים מרובי נתיבים לפנייה שמאלה שאינם מרומזרים או שהרמזורים אינם פועלים, יבחר התלמיד את הנתיב השמאלי ביותר לפנייה שמאלה.
משימה 4 – פניות פרסה.
היעד הסופי:  יבצע את כל הפעולות הקשורות לפניית פרסה לפי הסדר הבא:
א. יבדוק אם הפנייה מותרת ולא יפנה אלא בנסיבות שאין בהן הפרעה לתנועה או סיכון לעוברי דרך, ולא יפנה כשהוא  מתקרב לעקומה או לפסגה תלולה, או כשרכבו אינו נראה לנוהג רכב אחר המתקרב מכל צד שהוא, או כאשר קיים תמרור או סימון האוסרים פניית פרסה.
ב. יתמקם לצורך פניית פרסה לשמאל בנתיב לפניה שמאלה או בכל נתיב אחר שלא הוצב בו תמרור או סימון האוסר פניית פרסה.
ג.  יאט משמעותית ויפנה בנסיעה איטית.
ד. אם סיום הפנייה ימשיך בימין או יחזור אליו.
פרק ג:
משימה 1 – עצירת מטרה בנסיעה לאחור.
היעד הסופי:  ייסע לאחור ויעצור את רכבו ליד המטרות לפי הרשימה הבאה:
א. ליד מטרה מימין לרכבו במרחק שלא יעלה על 40 ס"מ מדופן ימין ו1- מ' מפגושו האחורי.
ב. לפני מטרה גלויה במרחק שלא יעלה על 1 מ' מהפגוש אחורי של רכבו.
ג.  לפני מטרה נעלמת במרחק שלא יעלה על 2 מ' מהפגוש אחורי של רכבו.
משימה 2 – הפניות הרכב בנסיעה לאחור.
היעד הסופי:  ייסע לאחור ויפנה את רכבו בזוויות שונות לימין או לשמאל, יתיישר ויעצור עצירת מטרה במקביל לשפת הכביש ובמרחק שאינו עולה על 40 ס"מ משפת הכביש.
משימה 3 – חנייה בנסיעה לאחור בין שני כלי רכב בימין הכביש או בשמאלו.
היעד הסופי:  ייסע לאחור ויחנה את רכבו במקביל למדרכה במרחק שלא יעלה על 40 ס"מ ממנה, בימין ובשמאל הכביש, בין כלי רכב החונים אחד מהשני במרחק שלא יעלה על אורך רכבו בתוספת שני מטרים.
משימה 4 – יציאה ממקום חסום.
היעד הסופי:  יפנה את רכבו לנסיעה בכיוון הנגדי כדי לצאת ממקום חסום (שרוחבו אינו מאפשר פניית פרסה)  תוך הקפדה על נסיעה מינימלית לאחור.

 

יעדים סופיים לשלב התנועה

פרק א:
משימה 1 – מהירות הנסיעה.
היעד הסופי:  יתאים את מהירות נסיעתו לכללים המפורטים להלן:
א. ינהג במהירות סבירה בהתחשב בכל הנסיבות ובתנאי הדרך והתנועה בה, באופן שיקיים בידיו את השליטה המוחלטת ברכב.
ב. לא יעבור את המהירות המרבית המותרת על פי התקנות והתמרורים:
1. בדרך עירונית – 50      קמ"ש.
2. בדרך שאינה דרך עירונית – 80      קמ"ש.
3. בדרך שאינה דרך עירונית המחולקת ע"י שטח הפרדה בנוי – 90     קמ"ש.
4. בדרך מהירה – 110    קמ"ש.
5. ברחוב משולב – 30      קמ"ש.
ג.  יאט את מהירות נסיעתו בכל מקרה שבו צפויה סכנה לעוברי דרך או לרכוש, לרבות רכבו הוא, ובמיוחד במקרים אלה:
1. בתוך שטחים בנויים מאוכלסים ובקטעי דרך שבתים בנויים לצדם ותנועת הולכי רגל מצויה בהם;
2. בדרך שאינה פנויה;
3. כשהראות בדרך מוגבלת מכל סיבה שהיא;
4. בהיכנסו לעקומות חדות ובנוסעו בהן;
5. בקרבת קבוצת ילדים או בקרבת התקהלות;
6. בהתקרבו למעבר חציה;
7. בהתקרבו לפסגה או למקום שבו שדה הראיה מוגבל;
8. בירידה תלולה או ארוכה;
9. בהתקרבו לגשר צר ובעוברו עליו;
10. בפגשו או בעקפו קבוצת אנשים ההולכת בסך;
11. בפגשו או בעקפו בעלי – חיים;
12. בהתקרבו אל אוטובוס העומד בתחנה ובעברו על ידו;
13. בהתקרבו אל אוטובוס או רכב מסחרי המסיע ילדים וסומן כך, שנעצר לשם העלאת ילדים או הורדתם, ובעברו על ידו.
14. ברחוב משולב.
משימה 2 – שמירת רווח.
היעד הסופי:     ינהג את רכבו וישמור רווח מכלי רכב אחרים בהתאם לכללים המפורטים:
א.  שמירת רווח לפנים:
1. ישמור על רווח שיאפשר לו עצירה בכל עת כדי למנוע תאונה בהתחשב בכל הנסיבות.
2. ישמור על מרווח זמן של שנייה אחת  לפחות כדי לעבור, במהירות נסיעתו אותה שעה, את המרחק שבינו לבין הרכב שלפניו.
3. ישמור על רווח כמפורט להלן: כשכלי רכב נוסעים זה אחר זה בדרך שאינה עירונית, ישמור הנוהג ברכב על מרווח מספיק בין רכבו ובין הרכב הנוסע לפניו, כדי להבטיח זרימה תקינה של התנועה וכדי לאפשר לרכב הבא מאחוריו, אשר מהירות נסיעתו עולה על שלו, להיכנס ללא סיכון לאותו רווח.
ב.  שמירת רווח מהצד:     יתאים את מהירותו בהתאם לרווח הצד באופן שיאפשר לו למנוע תאונה.
ג.  שמירת רווח מאחור:    יבחין כשהנוהג רכב הנוסע מאחור מתקרב אליו וינקוט באמצעים המתאימים לשם מניעת בלימת פתע.
ד. שמירת רווח מרכב עומד:   יעצור אחרי כלי רכב אחר ברווח שיאפשר לו לעקוף באם הרכב שלפניו אינו מתקדם

 

משימה 3 – התנהגות נוהג רכב שנעקף.
היעד הסופי:  יבחין בכוונת העקיפה של נהג הרכב הנמצא מאחוריו או מצידו השמאלי ויכריז על כך.
א. יתקרב לימין ככל האפשר.
ב.  לא יגביר את מהירותו.
ג. במקרה של סכנה יאפשר לעוקף לסיים את העקיפה ע"י הקטנת המהירות או סטייה לימין הכביש.
משימה 4 – עקיפת רכב נוסע.
היעד הסופי:  יעקוף בכבישים חד-סטריים ודו-סטריים, תוך ביצוע הפעולות לפי הסדר הבא:
א.  יזהה את הצורך בעקיפה ויכריז על כך בקול.
ב.  יבדוק אם קיימים איסורי עקיפה ובהעדרם יכריז על כך בקול.
ג.  ישמור על הרווח של שתי שניות לפחות מהרכב אותו הוא מתכוון לעקוף.
ד.  יסתכל רחוק לפנים, יבדוק במראות השונות יפנה מבטו לשטחים המתים משמאל.
ה.  יאותת לשמאל.
ו.   יאיץ ויסטה לנתיב המקביל משמאל.
ז.   יפסיק את האיתות שמאלה בתום הסטייה.
ח.  יצור קשר עין עם הנהג הנעקף.
ט.  ישמור רווח צד מהרכב הנעקף.
י.   יבדוק במראות ויוודא שהוא רואה את חזית הרכב הנעקף.
יא. יאותת ימינה ויפנה מבטו לשטח המת מימין.
יב. יסטה בחזרה לנתיב הימני.
יג. יפסיק את האות ימינה.
יד. ימשיך נסיעתו במהירות המתאימה.

 

פרק ב:
משימה 1 – מתן זכות קדימה בדרך (לא בצומת).
היעד הסופי:  ייתן זכות קדימה בדרך באופן שלא יאלץ נהגים ברכב אחר לסטות מקו נסיעתם או לשנות את מהירות נסיעתם ובמיוחד במקרים המפורטים להלן:
א. ביוצאו מדרך עפר ובעומדו להיכנס לדרך סלולה או לחצותה ייתן זכות קדימה לרכב המתקרב בדרך הסלולה.
ב. ביוצאו מחצרים, מדרך גישה לבית, תחנת דלק, מתחנת שירות, ממקום חניה לכלי-רכב וכיוצא באלה או מכל מקום שאינו דרך, ובעומדו להיכנס לדרך או לחצותה; יאט וייתן זכות קדימה לכלי רכב המתקרבים באותו כביש לפני שייכנס לכביש.
ג.  לא יסיע התלמיד רכב שעמד או חנה בצד הכביש אלא לאחר שהבטיח כי אפשר להיכנס למסלול התנועה ללא סיכון או הפרעה לעוברי דרך;  ייכנס במהירות שאין בה כדי סיכון או הפרעה, לאחר שאותת.
ד. כביש שנחסם או נשאר בו מקום לתנועה בכיוון אחד בלבד, יציית התלמיד לסימון הניתן על-ידי שוטר, אתת או תמרור; לא היה בו אחד מאלה ייתן התלמיד, שנתיב תנועתו חסום זכות קדימה לבא כנגדו, ובמורד ייתן היורד זכות קדימה לרכב העולה.

 

משימה 2 – מתן זכות קדימה בצומת שאינו מתומרר ואינו מרומזר.
היעד הסופי:  ייתן זכות קדימה באם לא הוצב תמרור המורה על מתן זכות קדימה בצומת או על עצירה לפני הצומת בכיוון נסיעתו על-פי הכללים המפורטים להלן:
א. התקרבו לצומת כמה כלי רכב מצדדים שונים, ייתן התלמיד את זכות הקדימה לכלי רכב הבאים מימין.
ב. התלמיד המתקרב לצומת או הנמצא בצומת ועומד לפנות שמאלה ייתן זכות קדימה לרכב הבא ממולו והנמצא בצומת או קרוב לצומת.
ג.  למרות כללי מתן זכות קדימה יאט התלמיד ואף יעצור אם הדבר דרוש למניעת תאונה.

 

משימה 3 – מתן זכות קדימה בצומת בו מוצבים תמרורי זכות קדימה.
היעד הסופי:  ייתן זכות קדימה בצומת על – פי הכללים המפורטים להלן:
א. בהתקרבו לצומת שלפניו מוצב תמרור המציין מתן זכות קדימה לתנועה בדרך החוצה, יאט ובמקרה הצורך אף יעצור את רכבו כדי לתת זכות קדימה לרכב אחר שנכנס לצומת מכביש אחר הבא אל  הצומת.
ב. בהתקרבו לצומת שלפניו מוצב תמרור המציין חובה לעצור, יעצור במקום שיוכל לראות את התנועה  בדרך החוצה, ואם סומן קו עצירה – לפני ובסמוך לקו העצירה, וייתן את זכות הקדימה לרכב אחר שנכנס לצומת מכביש אחר או הבא אל הצומת.
ג. אם התמרור מוצב בצד שמאל יעצור וייתן זכות קדימה אם בכוונתו לפנות שמאלה או לפנות פרסה.
ד.  בהתקרבו למעגל תנועה בו מוצב תמרור ב48-, שמשמעותו מתן זכות קדימה לתנועה החוצה את הדרך במעגל התנועה, ויעבור מצידו הימני.

 

משימה 4 – מתן זכות קדימה בצומת מרומזר.
היעד הסופי:  יפעל בצומת מרומזר על-פי הוראות הרמזור המפורטת להלן:  בהתקרבו לצומת, יציית לאותות שברמזור ולא ימשיך בנסיעתו אלא לאחר שהופיע בו אור ירוק; היה ברמזור אור צהוב מהבהב – יאט נוהג הרכב ובמקרה הצורך אף יעצור את רכבו כדי לאפשר  להולכי הרגל להשלים החצייה בבטחה או לרכב אחר שנכנס לצומת מכביש אחר, או לרכב הבא אל הצומת.
א. כשהרמזורים אינם פועלים יציית להוראות התמרורים המורים לתת זכות קדימה ובאין תמרורים יפעל בהתאם לתקנות.
ב.  התלמיד יציית להוראות שוטר שהן עדיפות על כל הוראה אחרת.

 

משימה 5 – התאמת הנהיגה להולכי רגל.
היעד הסופי:  יזהה מוקדם ככל האפשר הולכי רגל הנמצאים בסמוך לכביש,  יכריז על כך ויתאים את מהירותו כך שתתאפשר לו עצירה בעת הצורך.
א. בהתקרבו למעבר חצייה והולכי רגל חוצים בו יאפשר להם להשלים את החצייה בבטחה ואם יש צורך יעצור את רכבו לפני מעבר החצייה.
ב. יאט ויאפשר להולכי רגל לחצות את המדרכה או את שולי הדרך בבטחה לפני שיעלה עליהם כדי לחצותם.
ג. יאט בכל אותם מקומות הקשורים להולכי רגל שנלמדו במשימה 1 שלב ג' (מהירות הנסיעה).

 

משימה   6 – חניה בהתאם לסימונים על-פני הדרך.
היעד הסופי:  יחנה את רכבו, בנסיעה לפנים או בנסיעה לאחור, בהתאם לסימונים על-פני הדרך ביניהם או בתוכם.

 

 יעדים סופיים לשלב משימות נהיגה מיוחדות

פרק א:
משימה 1 – נהיגה בדרכים שאינן עירוניות במהירויות גבוהות.
היעד הסופי:  ייסע במשך 15 דקות לפחות, בדרך שאינה עירונית במהירות המרבית המותרת והאפשרית ויבצע פעולות על-פי הרשימה הבאה:
א. יכריז על תמרורים, סימנים תופעות ואירועים הנראים בטווח ראייתו.
ב. יפרט ויגיב לאירועים שניתן לצפותם מראש והעלולים להשפיע על אופן נהיגתו.
ג.  ישלוט בהגה מבלי לסטות מנתיב נסיעתו.
ד. יחליף נתיבים, לפחות פעמיים,  מימין לשמאל ומשמאל לימין.
ה. יעקוף לפחות פעם אחת.
ו.  יתנהג נכון בעת שהוא נעקף.
ז.  ישמור על רווח המתאים למהירותו.
ח. יצא לפחות פעם אחת, לנתיב האטה.
ט. ישתלב, לפחות פעם אחת בנתיב האצה.

 

משימה 2 – פעולות במקרה של סכנה פתאומית.
היעד הסופי:  במקרה של התרעה על מצב סכנה יגיב התלמיד באחד מאלה:
א. יחמוק מהמכשול ע"י סטייה חדה לימין או לשמאל ויתיישר.
ב. יבלום בלימת חרום, רצופה או לסירוגין, לפי תנאי הדרך ובלבד שלא ינעל את הגלגלים ויאבד את כושר ההיגוי.
ג.  ייתן אות אזהרה באמצעות הצופר או מבזק האורות.
ד. ישלב פעולות כנ"ל לפי הצורך.

 

משימה 3 – ירידה מכוונת / רצונית לשוליים וחזרה לכביש.
היעד הסופי:
ירידה לשוליים: יפעל בסדר הבא לקראת ירידה לשוליים:
א. יבדוק אם הירידה לשוליים אפשרית.
ב.  יאותת על כוונתו.
ג.   יאט את מהירותו מבלי לגרום לסיכון של כלי רכב אחרים הנעים בכביש.
ד.  יאתר מקום מתאים לירידה לשוליים.
ה. ירד בהדרגה לשוליים, יתרחק ככל האפשר מהכביש ויעצור.
 עלייה מהשוליים:
1. התלמיד יפעל לחזרתו מהשוליים לכביש לפי הסדר הבא:
2. יבדוק את מצב התנועה בדרך, יחליט על עלייה מהשוליים ויאותת על כוונתו.
3. יאתר מקום המתאים לעלייה לכביש.
4.  ייתן זכות קדימה לתנועה בכביש.
5. יפנה רכבו כלפי הכביש בזוית שתאפשר לו עלייה בקלות.
6. יעלה מהשוליים לכביש, יתיישר בנתיב הימני, יפסיק את האיתות ויאיץ.

 

משימה 4 – ירידת חירום לשוליים וחזרה לכביש.
היעד הסופי:  ייסע במהירות של כ50- קמ"ש בכביש שיש לצידו שוליים רחבים.
המורה / הבוחן ימשוך לתלמיד את ההגה לכיוון השוליים.  התלמיד יבצע את הפעולות לפי הסדר הבא:
במקרה של ירידה לשוליים:
1. יחזיק בחוזקה בהגה.
2. יאט מהירות הנסיעה מבלי לנעול את הגלגלים ומבלי לאבד את כושר ההיגוי.
3. יבדוק את מצב הדרך לפניו:  שוליים וכביש כאחד.
4. יבדוק את מצב התנועה הנוסעת בכביש.
5. יחליט אם לעלות לכביש או להישאר בשוליים.
6. אם החליט לחזור לכביש, יבחר בזווית מתאימה ויעלה מבלי לגרום להפרעה או לסיכון.
במקרה של חזרה מאולצת כאשר אין אפשרות להאט:  (מכשול בשוליים)
1. יבדוק את מצב התנועה.
2. יפנה את ההגה כדי להגיע לזווית עלייה לכביש.
3. יחזור אל הכביש ויתיישר בזריזות בנתיב הימני.

 

משימה 5 – נהיגה בדרכים הרריות, צרות ומעוקלות.
היעד הסופי:  ייסע לאורך 3 ק"מ לפחות, בדרכים דו-סטריות, הרריות, צרות (נתיב אחד לכל כיוון נסיעה)  ויפעל על פי הכללים הבאים:
א. יתאים את מהירות נסיעתו ואת ההילוך לשיפוע הדרך תוך הקפדה על   סיבובי מנוע נכונים.
ב. יימין ככל האפשר ואף ירד לשוליים בעת הצורך, כדי לאפשר לרכב אחר לעבור.
ג.  יקפיד על ההסתכלות במראות כנדרש.
ד.  יקפיד על שמירת רווח מכל הצדדים בהתחשב במאפייני הדרך.

 

פרק ב:
משימה 1 – הימנעות מהחלקה והיחלצות ממנה.
היעד הסופי: הימנעות מהחלקה: התלמיד ייסע בכביש עם מקדם חיכוך נמוך וינהג על-פי הכללים הבאים:
א. יתאים את מהירות נסיעתו למצב הדרך, לשיפועים ולרדיוס העקומות בה.
ב. יאט באופן הדרגתי ומתון ויבלום ללא נעילת גלגלים.
ג.  יאיץ באופן הדרגתי ללא החלקת הגלגלים.
ד. ימנע מפניות חדות ועצירות פתאום.
היחלצות מהחלקה: (משימה זו תתורגל רק במגרש החלקה מתאים).
א.  בעת נעילת כל הגלגלים או הגלגלים הקדמיים בלבד; ישחרר את דוושת הבלם, ילחץ על דוושת המצמד ויבלום לסירוגין עד לעצירה.
ב.  בעת נעילת הגלגלים האחוריים בלבד; ישחרר את דוושת הבלם, ילחץ על דוושת המצמד, יסובב את ההגה לכיוון החלקת החלק האחורי של הרכב, ייצב את ההגה לכיוון הנסיעה הרצוי ויבלום לסירוגין.
 
משימה 2 – התייחסות לרכב בטחון.
היעד הסופי:  יפרט את כללי ההתנהגות המחייבים בראותו ו/או בשומעו רכב בטחון בתפקיד.
התלמיד ייסע בדרך, וכאשר יקבל אתראה או ישמע אות  אזעקה של רכב בטחון,  יחפש ויאתר אותו על-פי האור האדום או הכחול שהוא מפיץ, יכריז על כך וינהג על-פי הכללים הבאים:
א.   ייתן לרכב הביטחון זכות קדימה.
ב.    יטה את רכבו קרוב ככל האפשר לשפת הכביש הימנית ורחוק מהצומת.
ג.    יעצור עד שרכב הביטחון יעבור.
ד.    לא ינהג את רכבו בעקבות רכב הביטחון בתפקיד, אלא, ברווח של 100 מ' לפחות.

 

משימה 3 – התנהגות במפגש מסילת ברזל.
היעד הסופי:  יסביר את כללי ההתנהגות המתחייבים מהתקרבות ומחציית מסילת ברזל.
תלמיד המתקרב למפגש מסילת ברזל ינהג עפ"י הכללים הבאים:
א. יאט  את מהירות נסיעתו וינקוט בכל האמצעים להבטיח את מעברו על פני המפגש ללא עיכוב וללא תקלה.
ב.  יעצור את רכבו במקרים הבאים:
1. רכבת מתקרבת, ניראת, נשמעת או משמיעה אות אזהרה.
2. ניתן אות אזהרה על התקרבות רכבת באמצעות דגל או עדשה אדומה מהבהבת.
3. המחסום שלפני המפגש חוסם את הדרך או מתנועע לקראת חסימת הדרך או פתיחתה.
ג.  יעצור לפני קו העצירה ובסמוך לו, ובאין קו עצירה לפני המחסום הקרוב, ובאין מחסום במרחק של לא פחות מ4- מ' לפני פס המסילה הקרוב ולא ימשיך בנסיעה  אלא לאחר שניפתח המחסום או פסק אות האזהרה ובאין מחסום או אות אזהרה לאחר שהרכבת עברה.
ד. כשמוצב לפני המפגש תמרור המורה על עצירה ינהג כמפורט:
1. יכבה את מקלט הרדיו, הטלביזיה, או הקלטת הפועלים ברכבו.
2. יפתח את חלון הרכב הקרוב אליו.
3. יאזין ויסתכל לשני הכיוונים לאורך המסילה כדי להיווכח אם אין רכבת מתקרבת או אם אין אות אזהרה על התקרבות רכבת, ולא ימשיך בנסיעה אלא לאחר שנוכח שאין רכבת מתקרבת ושאין אות אזהרה.

 

משימה 4 – נהיגה בזמן תאורה.
היעד הסופי:  יפעיל את האור המתאים למצב התנועה, סוג הדרך ותנאי הראות בה ויפעל על-פי הכללים הבאים:
א. יתאים את מהירותו למהירות המאפשרת לו עצירה בטוחה בטווח ראייתו, אך לא יותר מהמהירות המרבית המותרת באותו קטע דרך.
ב.  יעמעם את אורות רכבו בראותו רכב המתקרב ממול ו/או כשאלומת אור הדרך פוגעת בחלקו האחורי של הרכב הנוסע מלפניו.
ג.  בעת סנוור, יאט את מהירותו, יפנה מבטו לשפת הכביש וייצמד לימין ככל האפשר.

 

מקורות – חוברת  "הגדרת מטרות בהוראת נהיגה"   על-ידי פרופ' אורי אדלמן איציק טל וצוות עורכים – משרד העבודה, משרד התחבורה.

האם הפוסט עזר לך?

דירוג ממוצע 0 / 5. מספר ההצבעות: 0

עדיין אין דירוגים. היו הראשונים לדרג!

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *